نحوه صحیح اتو کشیدن فرم اداری
اتو کردن مانتو اداری

نحوه صحیح اتو کشیدن فرم اداری

فرم اداری و مقنعه اداری از جمله لباس هایی است که هرروزه پوشیده شده و قطعا هیچکدام از ما دوست نداریم تا با لباس چروک در محل کار حاضر شویم. البته اگر مانتو شلوار اداری با کیفیت بالا تهیه کنید، کمتر نیاز به اتو کشیدن پیدا خواهید کرد. در این مقاله راهکارهایی را به شما یاد می دهیم که غیر از لباس فرم برای دیگر لباس ها نیز استفاده می شود.

اتو یکی از لوازم خانگی پرمصرفی است که ارتباط تنگاتنگی با لباس دارد ،ممکن است بعضی ها چنین تصور کنند که از اتو فقط برای رفع چین و چروک های لباس میتوان استفاده کرد اما این تصور اشتباه است و تمامی لباس ها بعد از شست و شو نیاز به اتو با درجه حرارت متوسط دارند دارند تا میکروب های آنها کشته شوند.

اتو کردن لباس خود نوعی علم است زیرا انواع پوشاک با توجه به جنس و رنگ رفتارهای ویژه ای در برابر حرارت نشان می دهند و اتو می تواند به لباس شما آسیب برساند بدون آنکه اثر سوختگی بر جای بگذارد .

در زمان های نه چندان دور از اتوی ذغالی استفاده می شد که مدتی بعد با توجه به گاز ایجاد شده توسط این اتوها و پیشرفت های صنعت برق این نوع اتو کنار گذاشته شد و اتوی برقی جایگزین آن شد .

نکاتی برای بهتر اتو کردن :

ارتفاع استاندارد برای میز اتو 90 سانتی متر است و این میز باید با چندین لایه پارچه پوشانیده شود و زیر میز نیز یک پارچه تمیز پهن کنید تا هنگام اتو کردن لباس های بلند ته آنها با زمین برخورد نکند .

نکته اول

برای جلوگیری از برق افتادن سعی کنید لباس ها را مستقیما اتو نکنید و روی لباس در هنگام اتو کشیدن باید مقداری آب و سرکه را به محلی که قرار است اتو کنید بپاشید سپس یک پارچه کتان روی آن قرار دهید و از روی پارچه اتو بکشید. هنگام اتو کردن لباس های گلدوزی شده نیز یک پارچه پشمی روی لباس پهن کنید و از روی پارچه لباس را اتو کنید این کار باعث می شود که گلدوزی ها سالم بمانند و دوام بیشتری داشته باشند.

برای اتو کردن لباس های زیپ دار و دکمه دار در ابتدا سعی کنید پارچه ای را روی قسمت های برجسته لباس بیندازید سپس اتو را روی آن بکشید تا لباس هایتان خط نیفتد.

نکته دوم

برای اتو کردن و رفع چروک های کروات ابتدا یک تیکه مقوا به اندازه آن ببرید و داخل کروات قرار دهید و با پارچه تنظیف روی آن را بپوشانید سپس اتوی بخار را روی آن فشار دهید در صورتیکه احساس کردید ممکن است اتو به لباس شما بچسبد اتو را کمی روشن بگذارید و بعد از اینکه داغ شد مقداری صابون خشک را به کف اتو بمالید سپس آن را روی سطح یک مجله و یا روزنامه چندین بار به آرامی حرکت دهید.

باران دخت

نکته سوم

برای اینکه خط اتوی شلوار شما تیز نشان داده شود سعی کنید قبل از اتو كشیدن پشت خط اتوی شلوار روی خط اتو و زیر چین ها را صابون خشك بكشید.

در صورتیکه میخواهید لباس شما خط اتوی بادوام داشته باشد در قسمت خط اتو در داخل لباس مقداری صابون خشک بمالید و قسمت خط اتوی روی لباس را یک پارچه خیس بگذارید سپس اتو کنید .

لباس های مخمل اتو بردار نیست، سعی کنید این لباس ها را اتو نکنید و در صورت چروک شدن این لباس ها آنها را روی بخار آب نگه دارید تا صاف شوند.

نکته چهارم

اگر رنگ لباسی مات است سعی کنید این لباس را از داخل اتو بزنید و در صورتیکه رنگ لباس براق است آن را از بیرون اتو بزنید. یقه و مچ لباس را ابتدا از پشت و سپس از رو اتو بزنید .

نکته پنجم

اتو را نباید روی لباس مخصوصا لباس های پشمی کشید بلکه به آرامی باید آن را روی لباس فشارداد. برای صاف کردن این نوع پارچه ها اتوهای بخار مناسب تر هستند زیرا بخار ایجاد شده در داخل اتوی بخار سبب می شود که پارچه بهتر صاف شود و همچنین از سوختن احتمالی پارچه جلوگیری می کند .

برای فرم دادن و صاف کردن پارچه های کتان و پنبه ای اتوهای معمولی مناسب تر هستند، امروزه اتوها را طوری می سازند که هم بعنوان اتوی خشک و هم بعنوان اتوی بخار میتوان استفاده کرد. اتوهای خشک برای اتوکردن پارچه های غیر پشمی مناسب تر هستند. این نوع اتو دارای انواع طرح ها و مدل های مختلف است .

فرم اداری

برای اتو کردن پارچه هایی با الیاف مصنوعی بخصوص پارچه هایی که رنگ تیره دارند میتوان آنها را از پشت اتو کرد و یا اینکه روی آن یک پارچه نخی بیندازید و سپس آنها را اتو بزنید .

برای اتو کردن لباس های پیلی دار مانند دامن پیلی دار ابتدا باید بخش پیلی دار لباس را به قسمت های ۱۵ سانتی متری تقسیم و مرتب کرده وسپس با اتو پرس یا فشردن اتو دستی روی آن اتو کنید تا سرد شود و سپس ۱۵ سانتی متر دیگر از آن را به همین ترتیب اتو بزنید .

هنگام اتو زدن پرده سعی کنید یک عدد صندلی پشت میز اتو قرار دهید و قسمتی از پرده را که اتو میزنید روی میز قرار دهید تا تا از افتادن پرده روی زمین و چروک شدن دوباره آن جلوگیری شود.

نکته ششم

دقت داشته باشید هنگامی که درون اتو آب می ریزید حتما آن را از برق بکشید نکته دیگر اینکه درون اتوهای بخار باید آب مقطر بریزید و درصورتیکه آب مقطر نداشته باشید از آب باران و یا برفک های یخچال و فریزر استفاده کنید .

برای جرم گیری اتو باید محلولی از آب مقطر و سرکه درون اتو بخار بریزید و بگذارید تا اتو گرم شود و بعد از مدتی آن را بیرون بریزید سپس آب خالص درون اتو بریزید تاکاملا تمیز شود بعد از ریختن آب دوم، روی یک تیکه پارچه چندین بار اتو کنید تا بخارها خارج شوند و دیگر جرمی باقی نماند .

و در آخر لازم است بدانید که اگر در سفر هستید و اتو به همراه خود نداریدمیتوانید لباس هایتان را در جالباسی یک حمام بخار گرفته آویزان کنید تا لباس ها صاف شوند.

همکاری با شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی با شرایط ویژه