چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم؟
چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم؟

چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم؟

سوالی که امروزه مطرح است این است که چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم؟ احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که یکی از لباس های مورد علاقه تان با لکه رنگ کثیف شده باشد و دیگر قابل پوشیدن نباشد. و قطعا ناراحت کننده تر می شود که لباس رنگی شده، یک لباس نو یا گران قیمت باشد. با تمام این تفاسیر در این مطلب از سایت مانتو اداری باران دخت به بررسی روش های جلوگیری از رنگ گرفتن لباس های سفید و رنگی همچنین راهکار هایی برای پاک سازی لباس پرداخته ایم.

چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم؟

نکاتی که قبل از شستن لباس باید به آن ها توجه داشت

قطعا پیشگیری بسیار اهمیت دارد همیشه بهتر است پیش از گرفتار شدن به دردسرهای پاکسازی و از بین بردن لکه ها، قبل از روانه کردن لباس‌ها به داخل ماشین لباسشویی، به نکات ساده‌ی زیر توجه داشته باشید:

جدا کردن لباس های همرنگ

قبل از شستشو، لباس‌های سفید را از لباس‌های با رنگ تیره جدا کنید و لباس‌های رنگ روشن را هم یک طرف دیگر بگذارید. همین جداسازی ساده خیالتان را از بابت رنگ پس دادن لباس ها به یکدیگر راحت می‌کند.

اگر این کار برایتان وقت‌گیر است می‌توانید چند سبد کوچک برای تفکیک لباس‌ها بر اساس رنگ کنار لباسشویی بگذارید تا وقتتان برای جدا کردن لباس ها گرفته نشود.

لباس ها را به صورت پشت و رو بشورید

لباس‌ها در لباسشویی بر اثر برخورد با یکدیگر ممکن است آسیب ببینند و همین باعث آزاد شدن رنگ پارچه‌شان از قسمت‌های آسیب‌دیده شود. بنابراین قبل از شستشو لباس‌ها (به‌خصوص لباس‌های لی) را پشت‌ و

رو کنید و زیپ و دکمه‌های لباس را ببنیدید.

همچنین بهتر است تنظیمات لباسشویی را روی دور آرام‌تری بگذارید. دور تند اصطکاک لباس‌ها را بیشتر می‌کند. همین نکات ساده به ثابت نگه داشتن رنگ شلوار لی و سایر انواع الیاف بسیار کمک می‌کند.

لباس‌های جدید را امتحان کنید

اگر لباس تازه‌ای با رنگ‌های ناپایداری مثل مشکی، قرمز براق، آبی یا سبز خریده‌اید، برای اطمینان از این‌که از آن لباس‌های دردسرساز نیست و رنگ پس نمی‌دهد، آن را در ظرفی پر از آب و شوینده قرار دهید. اگر رنگ آب تغییر نکرد، لباستان را با خیال راحت با بقیه‌ی لباس‌ها بشویید.

برچسب لباس

خواندن توصیه‌های روی برچسب یا تگ (Tag) لباس به شما کمک می‌کند تا  ویژگی‌های خاص الیاف لباستان را بشناسید و نکات لازم برای یک شستشوی بهتر را رعایت کنید. بنابراین بهتر است علائم مربوط به

شستشوی لباس را بشناسید.

چگونه رنگ لباس را برگردانیم؟

نحوه پاکسازی لباس رنگ  داده شده

دلایل زیادی برای رنگ پس دادن لباس ها وجود دارد که به هر دلیلی این اتفاق برای شما هم افتاد با استفاده از نکات و روش های زیر میتوانید به پاکسازی لباس برسید، ما راه‌حل‌های زیادی برای رفع این مشکل سراغ داریم. در ادامه به شما خواهیم گفت برای برگرداندن رنگ لباس های سفید و رنگی استفاده از چه روش‌هایی موثر است.

چند ترفند ساده برای برگرداندن رنگ لباس سفید

به طور کل لباس های با رنگ سفید امکان رنگ گرفتن زیادی دارند ! بنابراین یک غفلت کوچک می‌تواند لباس‌های سفیدتان را به لکه‌های رنگی کوچک و بزرگ آغشته کند! در این صورت ترفندهای زیر می‌توانند باعث تولد دوباره‌‌ی لباس سفیدتان شود!

این نکته را هم به یاد داشته باشید که برای رفع رنگ گرفتگی لباس، بهتر است قبل از خشک شدن آن کاراهای لازم را انجام دهید، زیرا فرایند خشک شدن احتمال ماندگار شدن رنگ روی لباس را بیشتر می‌کند.

لباس را چند بار بشورید

بعد از رنگ گرفتن لباس‌ها اولین راه‌حلی که به ذهن همه‌مان می‌رسد، شستن چندباره‌ی آن است. البته اغلب اوقات هم راه موثری محسوب می‌شود. روند ساده‌ای هم دارد، فقط باید چند بار لباس را با آب گرم و مواد شوینده، شستشو دهید و آبکش کنید.

سرکه در پاکسازی لباس

برای پاک کردن لکه‌های رنگی از روی لباس، یک یا دو فنجان سرکه‌ی سفید را با مواد شوینده مخلوط کنید. لباس را در ظرف آب بخیسانید، مخلوط سرکه و شوینده را به آن اضافه کنید و بعد از ۲۴ ساعت شستشو دهید تا لکه‌ها کاملاً از روی لباس پاک شوند.

تاثیر لیموترش در پاکسازی لباس رنگ داده شده

شاید ندانید اما لیموترش یکی از موثرترین مواد برای درخشان کردن لباس‌های سفید است. فقط کافی است یک ظرف پر از آب را روی شعله‌ی گاز بگذارید، لباس رنگ گرفته را به همراه چند برش لیمو درون ظرف بیندازید.

بعد از جوش آمدن آب، شعله را خاموش کنید و یکی دو ساعت بعد لباس‌ها را با مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید. مطمئناً از نتیجه‌ی کار شگفت‌زده خواهید شد!

جوش شیرین، پودر رختشویی و نمک ترکیبی برای پاکسازی لباس

شستن لباس با جوش شیرین معمولاً روش موثری برای پاک کردن انواع لکه‌ها محسوب می‌‌شود. برای این کار اول از همه لباس رنگ‌گرفته را حسابی در آب خیس کنید. سپس با نسبت‌های مساوی جوش شیرین، پودر رختشویی و نمک را کاملاً  با هم مخلوط کنید و روی لباس بریزید. بعد از چند ساعت آبکش کنید تا لکه‌های رنگی شسته شوند.

از آب اکسیژنه کمک بگیرید

شما می‌توانید با نسبت ۱ به ۱، آب و محلول پراکسیدهیدروژن (آب اکسیژنه) را با هم مخلوط کنید و لباس سفید رنگ گرفته‌تان را در آن بیندازید خواهید دید لکه‌ها به آرامی پاک می‌شوند.

البته قبل از انجام این کار گوشه‌ی کوچکی از لباس را در محلول قرار دهید تا مطمئن شوید آسیبی به لباستان وارد نمی‌شود.

سفیدکننده ها برای پاکسازی لباس

برای لکه‌های رنگی سرسخت می‌توانید لباس را به مدت ۲۰ دقیقه در محلول سفیدکننده قرار دهید. اگر بعد از این مدت لکه همچنان باقی مانده بود بهتر است یک شب تا صبح لباس را در آب و سفیدکننده به حال خود رها کنید.

البته حواستان باشد که حتماً از سفیدکننده‌ی بر پایه‌ اکسیژن استفاده کنید تا بافت لباس آسیب نبیند.

با توجه به این نکته پیش از استفاده از سفیدکننده حتماً روی برچسب آن را بادقت نگاه کنید.

تاثیر چای سبز و نمک در پاکسازی لباس

لباس سفیدی را که رنگ گرفته به‌مدت ۱۵ دقیقه با مواد شوینده و در آب سرد بشویید. سپس آن را در یک ظرف پر از آب داغ بگذارید، ۲ تا ۳ لیوان چای سبز دم کرده به آن اضافه کنید.

بعد از ربع ساعت، لباس را روی یک سطح پهن کنید و روی قسمت‌های رنگی، نمک بریزید. ۲۰ دقیقه بعد لباس را به روش‌های معمول شسشتو دهید یا توی لباسشویی بیندازید.

البته باید بدانید که شستن لباس با نمک در رفع لکه‌ها موثر است اما استفاده مکرر از این روش به‌مرور الیاف پارچه را از بین می‌برد.

اگر لکه‌ی رنگی روی لباس سفید سرسخت‌تر از روش‌های قبلی بود، وقت آن است که یک فنجان جوش شیرین را در دو لیتر آب حل کنید و لباس سفید رنگ گرفته را به مدت ۱۲ ساعت در آن بخیسانید. بعد از آن ۲۰ دقیقه در سفیدکننده‌ی بر پایه‌ی اکسیژن قرار دهید تا لباستان سفید و درخشان شود.

نحوه پاکسازی لباس های رنگ گرفته

استفاده از سرکه برای تمیز کردن لباس‌های سفید زرد شده

با توجه به تجربه و تحقیقات باران دخت در عرصه پارچه پیشنهاد میشود اگر لباس سفیدتان دچار رنگ گرفتگی شد از سرکه و جوش شیرین استفاده کنید، سرکه به سفیدسازی و روشن سازی لباس بسیار کمک میکند

در نهایت چطور لباس رنگ گرفته را پاک کنیم؟

ابتدا پیشنهاد میشود از شستن لباس های با رنگ های مخالف جلو گیری شود و برای لباس های نو و تازه برای اولین بار در تشت جدا شسته شود.

 

از بین بردن لکه چمن از روی لباس

از یک شوینده‌‌ی مناسب، تمیزکاری اولیه را انجام بدهید و پارچه را بسابید. برای پاک کردن لکه های چمن از روی پارچه می‌توانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید. از آمونیاک و سرکه‌ی سفید رقیق‌شده برای پاک کردن رنگ باقی‌مانده روی پارچه استفاده کنید. متیل‌ الکل یا متانول که به آن الکل صنعتی هم می‌گویند برای پاک کردن این لکه‌ها مفید است؛ متیل‌الکل را می‌توانید از داروخانه یا ابزار فروشی تهیه کنید.

از بین بردن لکه شکلات از روی لباس

برای از بین بردن این لکه باید به آرامی قسمت هایی که امکانش هست را از لباس جدا کنید. سپس با مایع شوینده بی رنگی شروع به پاکسازی اولیه کنید. اگر لکه از شیر شکلات است از آمونیاک استفاده و اگر از شکلات تلخ است از 2 قاشق سرکه سفید استفاده کنید یا از پروکسیدهیدورژن برای پارچه های سفید استفاده کنید و نتیجه کار را ببینید.

 از بین بردن لکه آدامس، چسب و سایر مواد چسبنده از روی لباس

برای پاک کردن آدامس، پارچه را در فریزر بگذارید تا منجمد شود. اگر برایتان امکان‌پذیر نیست می‌توانید چند تکه یخ را در کیسه‌‌ی نایلونی کوچکی بگذارید و آن را روی پارچه که آدامس به آن چسبیده است قرار بدهید و وقتی  سفت شد می‌توانید آن را از پارچه جدا کنید، بدون اینکه لکه‌ای از آن باقی بماند.

لکه آدامس

در مورد چسب و سایر مواد چسبنده، از محصولی استفاده کنید که مخصوص همین کار ساخته شده است. این محصولات فرمولی دارند که می‌تواند باقی‌مانده‌ مواد چسبیده‌ شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند. این محصول را به‌ کار ببرید و  ۱۵ دقیقه صبر کنید تا اثر کند، سپس سعی کنید ماده‌ی چسبیده‌ شده را بردارید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا کاملا پاکسازی شود.

برای پاک کردن لکه های چسب‌ مایع، کمی مایع ظرف‌شویی و آب کافی است. برای پاک کردن چسب‌های دائمی مانند اپوکسی (چسب پلاستیکی) یا چسب قطره‌ای به استون نیاز دارید، بعد هم پارچه را کاملا بشویید و آبکشی کنید.

از بین بردن لکه های مداد شمعی از روی لباس:

لکه مداد شمعی

از محصولی که مخصوص پاک کردن این نوع لکه‌ها ساخته شده استفاده کنید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند تا اثر کند. سپس سعی کنید لکه را پاک کنید، هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا لکه کاملا

برطرف شود. پارچه را روی یک دسته دستمال کاغذی بگذارید طوری‌‌که سطح لکه‌دار روی دستمال باشد، یک روغن روی آن اسپری کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. پارچه را برگردانید و مجددا اسپری کنید، ۵ دقیقه دیگر

هم صبر کنید و سپس به‌خوبی آبکشی کنید. مایع ظرف‌شویی همراه با آب گرم نیز برای پاک کردن لکه‌ی مداد شمعی مناسب است.

از بین بردن لکه های آب‌میوه از روی لباس :

۱. پارچه را به‌مدت ۳۰ دقیقه در آب سرد قرار بدهید. سپس آن را در ترکیبی از آب گرم و کمی شوینده‌  آنزیم‌دار غوطه‌ور کنید، با آب سرد آبکشی کنید و بعد پارچه را در محلولی که از ترکیب سرکه و آب (به نسبت یک

به دو) درست کرده‌اید قرار بدهید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند.

۲. از یک محصول لکه‌بر استفاده کنید و سپس در پودر آنزیم‌دار شستشو بدهید.

از بین بردن لکه های قهوه از روی لباس :

لکه قهوه

برای برطرف کردن لکه قهوه، با یک محصول لکه‌بر روی لکه را بپوشانید و پس از ۱۰ دقیقه با استفاده از یک پودر آنزیم‌دار، با آب گرم بشویید. با کمک مایع ظرف‌شویی و آب گرم سعی کنید لکه را پاک کنید. اگر لکه‌ی

مورد نظر از شیر قهوه است، از محصولی استفاده کنید که حلال چربی باشد.

 از بین بردن لکه های گل و لای از روی لباس :

لکه گل و لای

اجازه بدهید گِل خشک شود. سپس سعی کنید هرقدر که امکان دارد آن را از پارچه جدا کنید. از یک شوینده‌ی ملایم و کمی آب استفاده کنید و پارچه را بمالید تا کف درست شود. بعد از آبکشی اگر هنوز هم لکه‌ای

باقی مانده بود، از ترکیب سرکه و آب (به نسبت مساوی) برای پاک کردن آن استفاده کنید و با یک شوینده‌ی آنزیم‌دار بشویید. در مورد چیزهایی که نمی‌توانید آنها را در ماشین لباس‌شویی بیندازید، بگذارید گِل خشک

شود و سعی کنید آن را جدا کنید. از یک قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی و یک فنجان آب برای پاک کردن لکه استفاده و با آب سرد آبکشی کنید.

 از بین بردن لکه خون مانده از روی لباس :

خون مانده روی لباس، به ویژه بیش از یک روز به سختی برطرف می شود. کمی مایع لباس شویی را با آب سرد رقیق کرده ، یک اسفنج برداشته و محلول را روی لکه ی خون بزنید، اسفنج را خشک کرده و دوباره تکرار کنید تاجایی که لکه برطرف شود. اگر لکه همچنان باقی ماند کمی محلول آمونیاک با آب سرد درست کرده و با همان روش قبلی روی لکه بزنید، آب کشی نمایید و با ماشین لباس شویی بشویید.

توجه : شستن با آب گرم یا داغ جایز نیست چون درآن صورت لکه تثبیت خواهدشد. ضمناً، به هیچ وجه از hydrogen peroxide جهت برطرف کردن لک روی جین استفاده ننمایید چون احتمال سفید شدن و صدمه به

پارچه وجوددارد.

از بین بردن لکه رنگ مو از روی لباس

در خصوص لکه رنگ مو اگر ظرف 24 ساعت عمل کنید احتمال پاک کردن لکه رنگ مو وجود دارد. سرکه سفید خالص را مستقیم روی لکه بریزید. پس از یک دقیقه جین را در ماشین لباس شویی قرارداده و مطابق معمول و البته با آب سرد بشویید. برای لکه های بزرگ یا لکه های متعدد، یک الی دو فنجان سرکه را هم درحین شستشوی ماشین لباس شویی به آن اضافه نمایید.

از بین بردن لکه  شیر از روی لباس

به هیچ وجه از لکه شیر نگران نشوید چون به آسانی برطرف می گردد. اگر لکه تازه است، ظرفی را پر از آب سرد کرده و محل لکه را به مدت 10 دقیقه در آن رها کنید. سپس آن را در ماشین لباس شویی انداخته و مطابق معمول بشویید.

اگر لکه قدیمی است؛ اول هرمقدار از شیر خشک شده را از روی پارچه بردارید، مقداری مایع لباسشویی را مستقیم روی لکه ریخته و با انگشت دست روی لکه بمالید. بعد ظرفی را پر از آب سرد نموده و به مدت 30

دقیقه لباس جین را درآن بخیسانید. جین را چلانده و مثل همیشه در ماشین لباس شویی بشویید.

از بین بردن لکه لاک ناخن از روی لباس

عمدتاً لکه  لاک ناخن از روی جین پاک نمی شود. اما خوشبختانه روشی وجوددارد که احتمالاً تا حدی موثر واقع می گردد، لیکن به هرحال سرعت عمل مهم است. ابتدا جین را برعکس کنید ویک حوله ی پنبه ای مابین جین و سطح کار قراردهید.  تکه ای پنبه را آغشته به مایع لاک پاک کن نموده و پشت لکه کاملاً آغشته کنید. حالا چنانچه حوله ی پنبه ای از رنگ لاک پرشد ، مجدداً آن را با حوله  تمیز جایگزین کنید تا نهایتاً لکه از روی جین برطرف گردد. محل لکه را با آب سرد شستشو دهید و جین را مانند همیشه در ماشین لباس شویی قراردهید.

از بین بردن لکه سفیده تخم مرغ  از روی لباس

لکه سفیده تخم مرغ

با آب سرد شسته میشود (توجه کنید از آب نیمه گرم یا داغ استفاده نشود)

از بین بردن لکه نوشابه از روی لباس

لکه نوشابه

با آب نیم گرم شسته شود و از پشت اتو شود.

از بین بردن لکه روغن ماشین از روی لباس

لکه روغن ماشین

لکه روغن ماشین را با بنزین میتوان پاک کرد اگر پارچه نخی یا ابریشمی باشد تا آنجا که میتوانید لکه با تیزی کارد پاک کنید سپس بنزین بزنید اگر پارچه ابریشمی یا نازک باشد ابتدا اتر رویش بمالید سپس گچ نرم روی

آن بریزید تا جذب شده سپس با ترکه بزنید تا بریزد و بعد ماهوت پاکن نرم بکشید تا کاملا پاک شود.

از بین بردن لکه موم یا شمع از روی لباس

ابتدا لکه با تیغه چاقو بردارید سپس زیر و رویش کاغذ خشک کن گزاشته اتو بکشید و چند بار این عمل تکرار کنید اگر چیزی ماند از بنزین استفاده کنید.

از بین بردن لکه برق اتو از روی لباس

لکه برق اتو

روی پارجه را با سرکه تمیز پاک کنید به این صورت که کمی آب را با سرکه مخلوط کرده با دستمال سفید تمیز روی محل براق شده بکشید و به چوب لباسی اویزان کنید تا خشک شود.

نظرات (2)

شیرین

اگر لباستون رنگ مشکی گرفت تو تشت آب پودر ماشین لباسشویی با وایتکس بریزید بعد لباس‌های رنگ روشن را به مدت ۲۰ دقیقه داخلش بزارید ،کاملا رنگ مشکی رو از بین میبره
اکر لباس ها رنگ تیره تر داشت تو تشت آب پودر ماشین با سرکه سفید و جوش شیرین بریزیر داخلش لباس ها رو خیس کنید به مدت چند ساعت ،لباسها، رنگ مشکی گرفته شده رو به آب پس می‌دهند.

همکاری با شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی با شرایط ویژه