راهنمایی انتخاب لباس مناسب محل کار برای خانم ها
راهنمایی انتخاب لباس مناسب محل کار برای خانم ها

راهنمایی انتخاب لباس مناسب محل کار برای خانم ها

لباس مناسب محل کار برای خانم‌ها یکی از مواردی است که بانوان خوش سلیقه و کسانی که به طاهر خود اهمیت میدهند مورد توجه قرار میدهند، ظاهری آراسته و مناسب داشته باشند و این مورد در خانوم ها بیشتر به چشم میخورد، چرا که پوشاک خانم‌ها هم از اجزای بیشتری تشکیل شده و هم قابلیت تنوع‌ بخشی بیشتری دارد. اما نکته‌ای که بدون تردید توجه به آن لازم می‌نماید این است که هر جمعی پوشش خاص خود را می‌طلبد و استفاده از عناصر نامناسب در این مورد می‌تواند دید سایر افراد را نسبت به فرد خدشه‌دار نموده و باعث شکل‌گیری تصوری اشتباه در ذهن آنان شود. چنین مشکلی خصوصاً چنان‌چه در محیط کار پیش بیاید، می‌تواند حتی موقعیت کاری خانم‌ها را با مشکل مواجه سازد.

البته این سخن به این معنا نیست که محیط کاری باید شامل افرادی باشد که تماماً لباس‌هایی تیره‌ رنگ پوشیده‌اند. چنین امری نه‌تنها باعث دلزدگی خود فرد می‌شود، بلکه مراجعان را نیز به‌صورت ناخودآگاه دچار احساسات منفی می‌کند.

پیشنهاد ما این است که برای مانتو رنگ‌هایی مثل خاکستری، سورمه‌ای، آبی نفتی، سبز تیره، مشکی، قهوه‌ای و امثالهم را انتخاب کنید، اما با استفاده از ترفندهایی به این رنگ‌های تیره طراوت و درخشندگی ببخشید.

به‌عنوان مثال می‌توان مانتو شلوار اداری را انتخاب کرد که اگرچه رنگ غالب در آن‌ها تیره است اما در آن‌ها از رنگ‌های روشن متناسبی در قسمت‌هایی مانند سرآستین، لبه‌ی جیب‌ها و حتی روی قسمت اصلی مانتو به یک شکل هندسی مناسب، استفاده شده باشد. نمونه‌ای از این نوع مانتو را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

تولیدی لباس کار زنان در تهران مانتو شلوار اداری زنانه - لباس فرم اداری تولیدی مانتو شلوار اداری در تهرا

نکات مربوط به روسری و مقنعه در لباس مناسب محل کار برای خانم‌ها

یکی از اقداماتی که می‌توان با استفاده از آن تیرگی لباس‌های محیط کار را متعادل ساخت، استفاده از رنگ‌های روشن روی روسری یا مقنعه است. روسری‌های تیره‌ رنگی که با رنگ و طرحی مناسب تعدیل رنگ شده‌اند، می‌توانند از تیرگی یکدست لباس محیط کار شما جلوگیری کنند و گذشته از این به دلیل این‌که روسری و مقنعه نزدیک به صورت شما هستند، از تیرگی چهره‌ی شما نیز می‌کاهند. نمونه‌ای از این مقنعه و روسری‌ها را در تصویر زیر مشاهده می‌فرمایید.

در مورد فرم روسری و مقعنه اداری نیز باید گفت که این جزء از اجزای پوشاک خانم‌ها در محیط کار کلیدی برای هرچه زیباتر و خاص‌تر جلوه نمودن بانوان در این محیط است. در حال حاضر مدل مقنعه دیگر به مقنعه‌هایی که به نام «مقنعه‌ی دانشجویی» شناخته می‌شوند محدود نمی‌شود. مدل‌های بسیار زیبا و متنوعی از مقنعه در بازار موجود هستند که می‌توان با استفاده از آن‌ها جلوه‌ای خاص به چهره و ظاهر خود بخشید.

راهنمایی انتخاب لباس مناسب محل کار برای خانم ها راهنمایی انتخاب لباس مناسب محل کار برای خانم ها

نکات مربوط به فرم مانتو مناسب محل کار

فرم لباس معمولا از رنگ لباس نیز میتواند مهم تر باشد  مانتوهای تنگ و کوتاه به‌هیچ عنوان مناسب محیط کاری نیستند. شاید برای برخی افراد این مانتوها زیبا و جذاب باشند، اما به هر روی این فرم مانتوها مناسب محیط کار نیستند. از طرفی مانتوهای خیلی گشاد و بلند هم آن‌چنان برای محیط کار مناسب نیستند، چرا که آزادی حرکت را از فرد می‌گیرند و به علت وزن زیاد در طول ساعات کاری نسبتاً طولانی او را خسته می‌کنند. اما به هر صورت این مانتوها چنان‌چه متناسب با اندام فرد انتخاب شوند ممکن است تناسبی را ایجاد کنند که آن‌ها را درخور استفاده در محیط کار نماید. در مجموع می‌توان گفت که یک مانتوی متوسط از نظر قد و متوسط از نظر میزان تنگی و گشادی برای محیط کار بهترین انتخاب است.

در مورد مدل مانتو نیز روشن است که مانتوهایی با مدل‌های بسیار خاص و متفاوت درخور استفاده در محیط کار نیستند. اما پیشنهاد ما این است که از مانتوهای خیلی ساده نیز در محیط کار استفاده نکنید. اندکی خلاقیت در طراحی مانتوهای اداری، به عنوان نمونه در قسمت‌های سرآستین، جیب‌ها، حاشیه‌های کناری مانتو و غیره می‌تواند آن را زیباتر جلوه دهد.

نکات مربوط به فرم شلوار در لباس مناسب محل کار برای خانم‌ها

در مورد انتخاب شلوار نیز همان قاعده‌ی سادگی فرم مصداق دارد. عموم افراد شلوار جین را شلواری غیررسمی می‌دانند و آن را برای محیط کار نمی‌پسندند. در حقیقت هم این نوع شلوار حالتی رسمی ندارد و بهتر است در محیط کار استفاده نشود. استفاده از یک شلوار پارچه‌ای با رنگ و فرمی متناسب و هماهنگ با مانتو بهترین گزینه‌ی ممکن است.

نکات مربوط به کفش مناسب محل کار

برخی کفش‌هایی که مناسب محیط کار نیستند عبارت اند از کفش‌های اسپرت، کفش‌هایی با پاشنه‌ی بیش از پنج سانتی‌متر، کفش‌های پر زرق‌وبرق و کفش‌هایی که قسمت جلویی آن‌ها بیش از اندازه باز است. گذشته از این درصورت پاشنه‌دار بودن کفش باید متوجه این موضوع بود که پاشنه‌ی کفش نباید به هنگام راه رفتن سروصدای زیادی داشته باشد. این نکته خصوصاً در مورد کارهایی که انجام آن‌ها نیاز به تمرکز دارد ضروری‌تر است، چرا که می‌تواند مانع انجام کار دیگر همکاران شود.

پیشنهاد ما برای بهترین انتخاب در مورد کفش، کفشی است با رنگی متناسب با مانتو و شلوار، بدون پاشنه یا دارای پاشنه‌ی حداکثر پنج‌ سانتی‌متری که راحت قابل پوشیدن و از پا درآوردن باشد. افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند کفش پاشنه‌بلند بپوشند، برای آن‌که جلوه‌ی رسمی‌تری به ظاهر خود ببخشند می‌توانند از کفش‌هایی استفاده کنند که در قسمت پنجه اندکی کشیدگی بیشتر از حد معمول دارد.

البته باید دقت داشت کفش‌هایی که بیش از حد استاندارد نوک‌تیز هستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شوند، چرا که می‌توانند باعث بروز آسیب‌های جدی به پا، کمر و دیگر قسمت‌های بدن شوند.

کفش مناسب برای محیط کاری باید به‌صورتی باشد که پاها بتوانند برای ساعات طولانی داخل آن‌ها بدون تحمل هیچ فشاری قرار گیرند. علاوه بر این کفش‌ مناسب محیط کار کفشی است که بتوانید بدون تحمل هیچ فشاری حداقل ۳ ساعت با آن راه بروید.

در ضمن بهتر است جنس کفش به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی قابل واکس زدن باشد، تا در صورت کم بودن فرصت مجبور نباشید با کفش‌های واکس نخورده سر کار بروید.

خانم‌هایی هم که دارای مشکلات خاصی در پا مثل خارپاشنه، کف پای صاف و مشکلاتی از این قبیل هستند لازم است با مشورت پزشک خود مناسب‌ترین کفش طبی را برای محیط کار خود انتخاب کنند.

نکات مربوط به کیف در لباس مناسب محل کار برای خانم‌ها

معمولا بانوان کارمند باوجود وسایلی که میتواند شخصی یا مربوط به کار باشد کیف حمل میکنند که این کیف میتواند به صورت کوله و یا دستی باشد. به‌ همین دلیل بهتر است کیفی که برای محیط کار انتخاب می‌کنید آن‌ قدر جادار باشد که بتواند لوازم و اشیایی مثل تجهیزات جزئی مورد نیاز کار، داروها، لوازم آرایش، کیف پول، کیف کارت‌های اعتباری و غیره را در خود جای دهد.

آن‌چه که در مورد کفش و شلوار اسپرت و غیررسمی برای محیط کار گفتیم، در مورد کیف مناسب نیز صدق می‌کند. بهتر است کیفی را انتخاب کنید که ظاهر رسمی، نه اسپرت و نه مجلسی، داشته و از نظر رنگ با رنگ مانتو، شلوار و روسری شما همخوانی داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که کیفی که برای محیط کار انتخاب می‌شود، هم دارای دسته‌ای برای حمل دستی و هم دارای بندی برای قرارگرفتن بر روی شانه باشد تا در طول مسیر رفت و برگشت به محیط کار و منزل خستگی و محدودیت براس شما به همراه نداشته باشد.

نکته‌ی دیگر آن که ظاهر کیف تأثیر بسزایی در شکیل‌ تر و مرتب‌ تر‌ نشان‌دادن شما دارد، پس بهتر است کیفی را  برای محیط کار انتخاب کنید که تا حد امکان شیک و شکیل باشد. پیشنهاد ما انتخاب کیف‌هایی است که در صورت قرار گرفتن روی میز و دیگر سطوح شکل خود را حفظ می‌کنند و در واقع حالت شل و وا رفته ندارند.

همکاری با شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی با شرایط ویژه