هر آنچه درباره لباس فرم شرکت های هواپیمایی باید بدانید
هر آنچه درباره لباس فرم شرکت های هواپیمایی باید بدانید

هر آنچه درباره لباس فرم شرکت های هواپیمایی باید بدانید

همان طور که می دانید لباس فرم هر مجموعه ای به جز هماهنگی بین ظاهر کارمندان به اعتبار و نوع فعالیت آن نیز بر می گردد. در این خصوص لباس فرم شرکت های هواپیمایی نیز مستثنی نبوده و یکی از مواردی است که همواره کانون توجه مدیران و مسئولان این حوزه کسب و کاری بوده است.

به همین منظور شرکت های مطرح هواپیمایی برای طراحی و دوخت لباس فرم کارکنانشان، وقت، انرژی و هزینه قابل توجهی را صرف می کنند تا بتوانند در نهایت تصویری عالی از خود و ارائه خدمات شان را به مشتریان نشان دهند.

آیا همه لباس های فرم شرکت های هواپیمایی شبیه به هم هستند؟

درست است که در نگاه اول ممکن است چنین به نظر برسد که لباس های تمامی ارگان های هوایی شبیه هم هستند؛ اما در واقع هر کدام از شرکت های هواپیمایی لباس فرم مخصوص به خود را دارند که با نگاهی دقیق تر می توان به تفاوت های لباس فرم هر شرکت هواپیمایی پی برد.

این تفاوت ها می توانند در طرح ها، رنگ ها، مدل ها و حتی کیفیت دوخت و کیفیت پارچه نیز نمود پیدا کند.

آیا شرکت های هواپیمایی تنها برای خدمه پرواز و خلبانان لباس فرم طراحی می کنند؟

یک شرکت هواپیمایی مجموعه ای از کارکنان فروش بلیط، خدمات نظافت، خلبانان، خدمه پرواز، مهمانداران و غیره را در خود جای داده است.

بنابراین زمانی که قرار است شایستگی، حرفه ای بودن، آرامش و رهبری را به مسافران خود القا کند می بایست تمامی اعضا از کوچکترین نقش تا مهمترین و برجسته ترین نقش مجموعه از نظم و انضباط و هماهنگی خاصی برخوردار باشند.

از همین روی تمامی اعضا بنا به مسئولیت و وظیفه ای که بر عهده دارند از نوع پوشش خاص و البته متحد الشکلی استفاده می کنند.

لباس فرم شرکت های هواپیمایی چه ویژگی هایی دارد؟

طراحان لباس رسمی شرکت های هواپیمایی به این نکته کاملا واقف هستند که طراحی و دوخت چنین لباس فرم هایی بسیار حساس و حتی گاهی سخت و دشوار است. چرا که از یک سو باید به گونه ای عمل کنند که لباس فرم بسیار جذاب باشد و همه افراد خواهان پوشیدن آن باشند و از طرف دیگر برای انجام فعالیت های ضروری و وظایف مشخص شده، راحت و کارآمد باشد. بنابراین یکی از دغدغه های اصلی مدیران انتخاب گروه طراحی لباس حرفه ای و کار بلد است.

در ادامه به بررسی ویژگی های مهم لباس فرم شرکت های هوایی می پردازیم.

◊ لباس فرم شرکت های هواپیمایی چه ویژگی هایی دارد؟

1- استفاده از پارچه های مرغوب در دوخت لباس فرم هواپیمایی

تعداد زیادی از انواع پارچه ها وجود دارند که برای لباس های رسمی قابل استفاده اند از آن جمله می توان به پارچه های فاستونی، ترگال، کرپ، پرادا، پرشیا، کودری و غیره اشاره کرد.

هر کدام از این پارچه ها دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فردی هستند که می توانند در تصمیم گیری نهایی برای انتخاب هر کدام تاثیرگذار باشند. در خصوص پارچه های مناسب لباس فرم اداری در مطالب پیشین صحبت کردیم.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم و می بایست در نظر داشته باشید این است که پارچه انتخابی نباید وزن زیادی داشته باشد؛ چراکه باعث محدود شدن فعالیت فرد می گردد. از طرفی پارچه انتخابی برای لباس فرم هواپیمایی باید ضد چروک باشد تا بر اثر استفاده طولانی مدت و مداوم شکل ظاهری نازیبا و بد فرمی به خود نگیرد.

2- به کار گیری طرح های خلاقانه و منحصر به فرد در طراحی لباس فرم هواپیمایی

همان طور که می دانید تغییر در مدل و طراحی لباس های فرم در دوره های زمانی کوتاه می تواند بسیار پرهزینه و سخت باشد. بنابراین طراحان شرکت های هواپیمایی با دانستن این نکته سعی خواهند داشت که یک طراحی هوشمند و موثر داشته باشند و مهمترین هدف آنها ضمن راحتی و زیبایی لباس فرم، ماندگاری آن در ذهن مشتریان و مسافران خواهد بود.

استفاده از یک طراحی منحصر به فرد به مجموعه کمک می کند تا ضمن حفظ اتحاد و یکپارچگی بین اعضا به دلیل آنکه در طولانی مدت به یک شکل و فرم خاص در دید مسافران و مخاطبان قرار می گیرند، ماندگارتر شوند.

لباس فرم شرکت هواپیمایی

3- دوخت استاندارد و با کیفیت در لباس فرم هواپیمایی

این یک اصل اساسی است که هر اندازه کیفیت دوخت در لباس های فرم بالاتر باشد به همان اندازه ماندگاری آن نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین دقت در کیفیت دوخت به صورت استاندارد بسیار مهم خواهد بود.

4- کارآمد بودن در عین راحت بودن لباس فرم هواپیمایی

شاید چنین به نظر برسد که لباس های فرم رسمی دست و پا گیر هستند و نمی توانند آن طور که باید به فرد در انجام کارها آزادی عمل و راحتی بدهند. اما یک طراح حرفه ای لباس می تواند در این راستا نقش تعیین کننده ای داشته باشد. البته ناگفته نماند که نوع پارچه نیز عامل تعیین کننده دیگری است که در کنار خلاقیت طراح به عنوان مکمل عمل خواهد کرد.

5- استفاده از کلاه در پوشش بانوان شرکت های هواپیمایی

یکی از وجوه تمایز لباس فرم شرکت های هواپیمایی با سایر شرکت ها و ارگان ها استفاده از کلاه به ویژه برای بانوان کارمند است.

درست است که این موضوع عمومیت 100درصدی ندارد و گروهی از شرکت ها همچنان تنها از مقنعه های طرح دار برای پوشش بانوان استفاده می کنند؛ اما استفاده از کلاه های یک رنگ و یک شکل در کنار مانتو شلوارهای متحدالشکل و متناسب می تواند تفاوت قابل درکی را در ذهن مسافران ایجاد کند.

به طور کلی دلایل روانشناختی زیادی برای استفاده از لباس فرم در هر حیطه کاری از جمله شرکت های حمل و نقل هوایی وجود دارند که به کارگیری لباس فرم را به جزئی از فرهنگ جوامع تبدیل کرده است. برای خرید مانتو شلوار اداری مناسب شرکت های هواپیمایی می توانید با باران دخت در تماس باشید.

در خصوص شرکت های هواپیمایی یکی از مهمترین نکات روانشناختی آن اعتماد عمومی مسافران به این حرفه است. یکی از راه های ایجاد اعتماد مسافران به یک شرکت هوایی از طریق ظاهر پرسنل، خدمه پرواز و خلبانان به وجود می آید. هر اندازه در این بخش دقت بیشتری شود بهتر می توان اعتماد مسافران را جلب کرد و پروازهای بهتر و پر بارتری داشت. 

نظرات (1)

هما

خیلی خوب بود
واقعا جای خالی همچین مطالبی برای فعالان این رشته حس میشه
لطفا در مورد ویژگی های لباس مشاغل دیگه هم مطلب بذارین

همکاری با شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی با شرایط ویژه