۱۴ روش برای مدیریت بهتر زمان مادران شاغل
مدیرت زمان

۱۴ روش برای مدیریت بهتر زمان مادران شاغل

بعضی از افراد تصور می كنند كاركردن مادران بیرون از منزل تأثیر نامطلوبی به خانواده دارد، چون زنان شاغل وقت كافی برای نگهداری و مراقبت از فرزندان خود ندارند و نمی توانند به كارهای خانه و همسر خود توجه لازم را داشته باشند. اما واقعیت امر اینست كه چون مادران شاغل وقت كمی دارند، معمولاً با استفاده از برنامه ریزی بیشترین استفاده را از حداقل زمان خود خواهند داشت. بنابراین اگر شما هم جزو مادران شاغل هستید می توانید با بهره گیری از توصیه های زیر زمانبندی مناسبی را برای فعالیت ها و سایر وظایف خود در نظر بگیرید.

۱- نمی دانید از كجا شروع كنید؟ لیستی از كارهایی كه روزانه باید انجام دهید تهیه و آن را به دو قسمت وظایف فعلی و وظایف آتی تقسیم كنید. سپس این وظایف را در گروه های جداگانه ای شامل محل كار، خانواده، كارهای شخصی و… قرار دهید. چند كپی از این نوشته را در قسمت های مختلفی از منزل مانند آشپزخانه، روی كمد لباس ها یا داخل جیبتان بگذارید. بدین ترتیب قادرید هر زمان كه لازم بود به آنها دسترسی داشته باشید یا به یاد بیاورید كه زمان برای شما چقدر اهمیت دارد.

۲- لیست كارهای روزانه خود را اولویت بندی و بازنگری كنید و آنها را بدین صورت در نظر بگیرید: كارهایی كه باید انجام دهید، كارهایی كه نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد، وظایفی كه قادرید انجام آن را به سایرین محول كنید یا فعالیت هایی كه انجام آن از برنامه شما حذف شده است.

۳- برنامه خودتان را چند بار مرور كنید. آیا واقع بینانه است؟ آیا برای انجام آن باید خیلی كوشش كنید؟

مادران شاغل

۴- در انتهای هر روز برنامه روز بعد را یادداشت كنید. این امر به شما كمك می كند كه نظم و ترتیب بیشتری داشته باشید و وظایف شما تحت كنترل خودتان باشد.

۵- روش شخصی خود را در برنامه ریزی دنبال كنید. اگر تصور می كنید كه برنامه روزنامه شما سنگین و مشقت بار است تغییراتی در ظاهر آن ایجاد كنید تا مشاهده این وظایف برایتان دلپذیرتر باشد. می توانید از رنگ های مختلف، تصاویر و مقواهای رنگی در تهیه لیست وظایف روزانه خود استفاده كنید.

۶- افرادی كه دوست دارند از تقویم و دفترچه های برنامه ریزی استفاده كنند یك گام از بقیه جلوتر خواهند بود. حسن این دفترچه ها این است كه می توانید وقایع تاریخی مختلف از جمله سالگرد ازدواج، تولد همسر و فرزندان و دوستان و اقوام را همیشه به یاد داشته باشید. به علاوه نوشتن اهداف كلی و روش رسیدن به آنها، ثبت یادداشت ها و نظرات، قرار ملاقات ها، جلسات، برنامه ریزی برای تعطیلات، كار و… از دیگر مزایای داشتن چنین ابزاری به شمار می رود.

۷- بلندپروازانه فكر نكنید. اهداف ویژه ای را كه قابل اندازه گیری، واقع بینانه و قابل دستیابی باشند در نظر بگیرید تا مسیر درستی را به شما نشان دهند. یعنی به طور دقیق مشخص كنید كه چه كاری را می خواهید به انجام برسانید و زمان مورد نیاز شما برای به پایان رساندن این كار چقدر است.

۸- برنامه شام باید قابل انعطاف باشد. همیشه زمانی را برای تعلیق كارها یا حواس پرتی خودتان در نظر بگیرید و زمان بیشتری را برای كارهای اولویت دار تعیین كنید.

مدیرت زمان برای مادران شاغل

 روش مناسب برای مدیریت

۹- چه زمانی از روز در بهترین شرایط قرار دارید؟ آیا صبح ها فعال تر هستید یا عصرها بهتری می توانید كار كنید؟ همیشه سعی كنید زمانی در شبانه روز به فعالیت های مهم خود بپردازید كه در وضعیت ایده آلی قرار دارید.

۱۰- ابتدا كار و وظایف صحیح و اصولی خود را مشخص و سپس بر روی آن تمركز كنید. این اقدام یك روش مناسب برای افزایش بهره وری شخصی شماست.

۱۱- برای اولویت های مهم زندگی خود فرجه زمانی مناسبی تعیین كنید تا برای انجام آنها به اندازه كافی وقت داشته باشید.

۱۲- از كمال گرایی بپرهیزید و برای انجام كارهای بزرگ و اساسی شیوه های ساده تری برگزینید. می توانید این وظایف را به بخش های كوچكتری با مدت زمان مشخص تقسیم كنید تا سرانجام به نتیجه دلخواه خود برسید.

۱۳- «نه» گفتن را بیاموزید و بر روی اهدافتان تمركز كنید. اوقات فراغت خود را در صورت لزوم به دوستان، خانواده و شخص خودتان اختصاص دهید.

۱۴- اگر موفق شدید به اهدافتان دست یابید پاداشی را برای خود در نظر بگیرید و زندگی را با سرگرمی‌های دلخواه متعادل كنید.

همکاری با شرکت ها و ارگان های دولتی و خصوصی با شرایط ویژه